Probiotiki v vsakdanji prehrani

Zadosti probiotikov lahko v telo vnesemo kar z običajno prehrano, tako da ne bomo potrebovali posebnih dodatkov ali zdravil. Seveda pa jih ni mogoče pričakovati v prav vsaki hrani – gre za mikroorganizme, ki preživijo le v nekaterih jedeh, velik del sodobne prehrane pa jih tudi namenoma odstranjuje že v postopku priprave. Po drugi strani pa imamo seveda na voljo celo vrsto izdelkov, ki vsebujejo dodane probiotike in jih pogosto uživamo prav s tem razlogom.

V vsakdanji prehrani verjetno že uživamo nekaj živil, ki nudijo telesu vnos probiotikov. Je pa to povsem odvisno od jedilnika, saj se lahko hitro zgodi, da namerno ali nenamerno uživamo hrano, ki ne prinaša probiotikov. Nekaj pozornosti je treba torej nameniti izbiri jedi, ki pomagajo telesu tudi s tega vidika.

Najpogostejši viri probiotikov

Najbolj znan, priljubljen in pogosto uporabljan vir probiotikov v vsakdanji prehrani pri nas je gotovo jogurt. Jogurti vsebujejo različne probiotične kulture, še posebej pa so bogati z njimi kakšni posebni jogurti, ki se s tem namenom še nekoliko obogatijo. Ni pa treba preveč skrbeti glede izbire jogurta – vsak bo prinesel koristne učinke na telo, ne samo z zalogo probiotikov, temveč tudi z beljakovinami in drugimi pomembnimi snovmi.

Zanimiv članek o probiotikih najdete tukaj: https://www.bodieko.si/probiotiki

Med mlečnimi izdelki najdemo še nekaj pomembnih virov probiotikov. Sorodna jogurtu sta na primer kefir in pinjenec, čeprav pri sodobnih proizvodnih procesih ni več samoumevno, da bomo v teh izdelkih našli probiotike, če jih kupimo v trgovini. Predvsem pinjenec se pri postopku pridelave razlikuje – tradicionalno gre za stranski produkt pri proizvodnji masla, lahko pa se prideluje tudi na drugačne načine. Spet pa velja, da so to živila, ki lahko naredijo veliko koristi za telo, zato se jih splača uživati v vseh oblikah.

Tudi različni siri so lahko dober vir probiotikov, a spet je treba pozorno izbrati. Ker se sir pogosto prideluje pri nizkih temperaturah mleka, se mikroorganizmi dobro ohranijo, nekatere vrste pa s segrevanjem in drugimi postopki večino mikroorganizmov uničijo. Prav tako na probiotike vpliva zorenje sira, kar pa je spet odvisno od tehnike, časa in razmer. Bomo pa probiotike našli v mnogih priljubljenih vrstah sira, predvsem v mehkih in svežih sirih.

V iskanju probiotikov se ni treba zatekati k mlečnim izdelkom. Obstajajo tudi drugi viri, ki so dobrodošla alternativa za vegane ali tiste, ki ne prenašajo laktoze. Smo pa pri tem še vedno precej omejeni predvsem na kisla živila, na primer kumarice in kislo zelje. V obeh primerih dobimo poleg koristnih mikroorganizmov tudi obilico rudnin in vitaminov, tako da gre v vsakem primeru za dobrodošel dodatek zdravemu jedilniku.

V nekaterih primerih je smiselno probiotike uživati kot dopolnilo običajni prehrani, a večinoma po tem ni nobene potrebe. Veliko lažje je koristne mikroorganizme v telo vnašati s primerno prehrano, kar prinaša tudi mnoge druge koristne učinke.